header 1

Botanische tuin 

De Botanische tuin kent een lange geschiedenis. De oudste delen van de tuin dateren 1799, toen op de plaats van de huidige botanische tuin een kapitaal landhuis stond. In 1933 startte de enthousiaste Pater Peter Jochum een botanische tuin om het biologieonderwijs aan het klooster te ondersteunen. Vanuit alle werelddelen brachten missionarissen plantenzaden naar Steyl voor de tuin van Pater Jochum. Diverse deeltuinen stammen nog uit deze periode. Waar de Pater begon met zaadjes staan nu kolossale bomen, waaronder de mammoetboom met zijn opmerkelijk zachte bast. In latere perioden werd de tuin uitgebreid met een kruidentuin, een heemtuin en een mediterrane kas.

In 1971 werd het werk van Pater Jochum overgenomen door een Stichting, en werd de tuin naar hem vernoemd. In 1973 werden de heemtuin en de kruidentuin aangelegd. In 1978 volgde de Tiglientuin. Tot op de dag van vandaag zorgt de Stichting Botanische tuin Jochumhof, met een grote groep vrijwilligers uit de omgeving, voor de verschillende deeltuinen.

 

Folder botanische tuin Jochumhof

 

Entree

De entree voor de tuin is € 3,00

Hiermee steunt u het behoud en onderhoud van de Botanische tuin .

Bovenstaande Plattegrond gemaakt door Erik Mooi

Agenda

26-04 | zomer expositie

Tot en met 16 september 2018 exposeert Diana Wassing uit Roermond ruim 20 unieke sculpturen uit haar verzameling Kunst met karakter in de botanische tuin van Steyl, de Jochumhof. Het is geen typische Afrikaanse kunst, zoals wij die kennen in Europa. De beeldhouwwerken uit Zimbabwe zijn niet primitief maar ze zijn gemaakt vanuit symbolische waarden; het geloof, de natuur, het spirituele en sociale waarden. De Shona-kunst, genoemd naar de gelijknamige stam, ontstond in de jaren 50 in Zimbabwe, onder aanmoediging van Frank McEwen (eerste directeur van de National Gallery in Harare) en Tom Blomefield (tabaksplanter, die zijn bedrijf omschakelde naar de beeldhouwers-commune ‘Tengenenge’). De kunstvorm wordt vaak van generatie op generatie overgedragen. Begin jaren 60 werd er voor het eerst een tentoonstelling in het Rodin Museum van Parijs gehouden; dit was zowat de ‘start’ van de internationale erkenning van deze kunstvorm. rde generatie beeldhouwers verkrijgen in een snel tempo bekendheid en erkenning in Europa en de Verenigde Staten. De beeldhouwers gaan intuïtief te werk; zij schetsen niet op voorhand wat zij willen verwezenlijken. Bij het bekijken van de vorm van de steen, ontstaat er in hun hoofd een idee over datgene wat zij willen bereiken.